SERAT WEDHATAMA - Pupuh Kinanthi (Bahasa Jawa Kelas 12)
Serat
Wedhatama
Pupuh Kinanthi
Pupuh Kinanthi
yaiku salah sawijining seratan kanjeng gusti pangeran adipati Arya sri
mangkunegara IV,
Serat wedhatama ngandhut piwulang luhur kanggo mbangun budi pekerti.
Serat wedhatama duweni isi piwulang babakan budi pekerti utawa tumindak utama
gerteni.
Serat
wedhatama asale saka basa sansekerta, Wedhatama menurut kamuskawi-indonesia
karangan L. mardiwasito, saka tembung
''wedha'' kang tegese ilmu pangerten, lan tembung ''Tama'' kang tegese becik.
Miturut
R. Tanojo tegese tembung ''wedhatama'' yaiku pepathokaning putra.
Di
deleng saka tembung ''wedha'' tegese pepakem (patokan) lan tama utawa utama
kang duwe teges anak. Pepathikaning putra tegese pathokan utawa pedoman kanggo
putra lan putrine.
Serat
wedhatama iku salah sawijining seratane Kanjeng Gusti Pangeran Adipati Aryo
(KGPAA) Mangunegara IV Kang wujude tembang. Serat wedhatama ngemot tembang
macapat yaiku pupuh pangkur, Sinom, Pocung, Gambuh lan kinanthi. Cacahe ana
limang pupuh.
B. Pupuh Kinanthi
1. Padha gulangen ing
kalbu,
ing sasmita amrih lantip,
aja pijer mangan nendra,
kaprawiran den kaesthi pesunen sariranira,
sudanen dhahar lan guling.
ing sasmita amrih lantip,
aja pijer mangan nendra,
kaprawiran den kaesthi pesunen sariranira,
sudanen dhahar lan guling.
Kalian biasakanlah
megasah kalbu,
agar (pikiranmu) tajam menangkap isyarat,
jangan hanaya selalu makan dan tidur,
jangkaulah sikap kepahlawanan,
latihlah dirimu dengan mengurangi makan dan minum.
agar (pikiranmu) tajam menangkap isyarat,
jangan hanaya selalu makan dan tidur,
jangkaulah sikap kepahlawanan,
latihlah dirimu dengan mengurangi makan dan minum.
2.
Dadiya lakunireku,
cegah dhahar lawan guling,
lawan aja asukan-sukan,
anganggoa sawatawis, ala watake wong suka,
suda prayitnaning batin.
cegah dhahar lawan guling,
lawan aja asukan-sukan,
anganggoa sawatawis, ala watake wong suka,
suda prayitnaning batin.
Jadikan
sebagai lelakon,
kurangi makan dan tidur,
jangan gemar berpesta pora,
gunakan seperlunya (karena) tabiat orang yang gemar berpesta pora adalah berkurangnya kepekaan batin.
kurangi makan dan tidur,
jangan gemar berpesta pora,
gunakan seperlunya (karena) tabiat orang yang gemar berpesta pora adalah berkurangnya kepekaan batin.
3.
Yen wus tinitah wong agung,
aja sira gumunggung dhiri,
aja raket lan wong ala,
kang ala lakunireku,
nora wurung ngajak-ajak, satemah anenulari.
aja sira gumunggung dhiri,
aja raket lan wong ala,
kang ala lakunireku,
nora wurung ngajak-ajak, satemah anenulari.
Jika
kau sudah ditakdirkan menjadi pembesar,
janganlah menyombongkan diri,
jangan kau dekati orang yang memiliki tabiat buruk
dan bertingkah laku tidak baik,
sebab suka atau tidak suka
(hal itu) akan menular padamu.
janganlah menyombongkan diri,
jangan kau dekati orang yang memiliki tabiat buruk
dan bertingkah laku tidak baik,
sebab suka atau tidak suka
(hal itu) akan menular padamu.
4.
Nadyan asor wijilipun, yen kelakuane becik, utawa sugih
carita, carita kang dadi misil, iku pantes raketana, darapon mundhak kang budi.
Sekalipun
berasal dari keturunan kelas bawah, namun memiliki kelakuan yang baik atau
memiliki banyak cerita yang berisi (berguna), dia patut kau gauli, (hal itu)
akan menambah kebijaksanaanmu.
5.
Yen wong anom pan wus tamtu, manut marang kang ngadhepi, yen
kang ngadhep akeh bangsat, nora wurung bisa anjuti, yen kang ngadhep keh
durjana, nora wurung bisa maling.
Jika
masih muda, biasanya mengikuti lingkungan, jika di lingkungan itu banyak
penjahat, maka jahatnla ia. Jika di lingkungannya banyak pencuri, maka ia pun
pandai mencuri.
6.
Sanadyan ta nora melu, pasthi wruh solahing maling, kaya
mangkono sabarang, panggawe ala puniki, sok weruha nuli bisa, iku panuntuning
eblis.
Meskipun
tidak ikut (mencuri) pasti mengetahui bagaimana cara mencuri. Demikanlah
(karakter) semua perbuatan jelek, awalnya hanya tahu, kemudian bisa melakukan,
itulah bujukan iblis.
7.
Panggawe becik puniku, gampang yen wus den lakoni, angel yen
durung kalakyan, aras-arasen nglakoni, tur iku den lakonana, mupangati
badaneki.
Perbuatan
yang benar itu akan mudah jika sudah dilaksanakan, terasa sulit jika belum
dilakukan, enggan melaksanakan, namun jika dilakukan (hal itu) akan bermanfaat
bagi jiwa raga kita.
8.
Yen wong anom-anom iku, kang kanggo ing masa iki, andhap
asor kang den simpar, umbag gumunggunging dhiri, obral umuk kang den gulang,
kumenthus lawan kumaki.
Para
pemuda di masa sekarang meninggalkan sopan santun dan rendah hati, sebaliknya
mengumbar kesombongan dan tinggi hati.
9.
Sapa sira sapa ingsun, angalunyat sarta edir, iku wewatone
uga, nom-noman adoh wong becik, emoh angrungu carita, carita ala miwah becik.
Tidak
mengenal teman satu sama lain, kurang ajar, dan congkak, itu juga kebiasaannya,
para pemuda menjauhi orang yang berperilaku baik, tidak mau mendengar cerita
yang baik maupun cerita yang jelek.
10.
Cerita pan wus
kalaku, panggawe ala lan becik, tindak bener ala lan ora, kalebu jro cariteki,
mulane aran carita, kabeh-kabeh den kawruhi.
Adapun
erita yang sudah terjadi, adalah perbuatan baik dan buruk, tingkah laku benar
dan tidak benar termasuk ke dalam jenis cerita, oleh karena itu disebu cerita,
selurihnya harus kau ketahui.
11.
Mulane wong anom iku,
abecik ingkang taberi, jejagongan lan wong tuwa, ingkang sugih kojah ugi, kojah
iku warna-warna, ana ala ana becik.
Oleh
karena itu, sebagai pemuda seharusnya rajin berkomunikasi dan berembug dengan
orang tua yang banyak bicara. Ingat, bicara itu banyak macamnya, ada yang baik,
ada pula yang buruk.
12.
Ingkang becik
kojahipun, sira anggoa kang pasthi, ingkang ala singgahana, aja sira anglakoni,
lan den awas wong akojah, iya ing masa puniki.
Pastikan
kau ikuti pembicaraan yang baik, yang kurang baik singkirkan, jangan kau
lakukan, meskipun begitu, di masa sekarang waspadalah setiap orang bicara.
13.
Akeh wong kang sugih
wuwus, nanging den sampar pakolih, amung badane priyangga, kang den pakolehaken
ugi, panastene kang den umbar, nora nganggo sawatawis.
Banyak
orang yang pandai bicara namun pembicaraannya itu dibungkus dengan maksud untuk
mementingkan diri sendiri, hanya dirinya yang diuntungka, mengumbar kedengkian
tanpa batas.
14.
Aja ana wong bisa tutur, amunga ingsun
pribadhi, aja ana ingkang memadha, angrasa pinter pribadhi, iku setan
nunjang-nunjang, tan pantes den pareki.
Jangan
ada orang yang dapat berbicara kecuali dirinya sendiri dan jangan ada yang
meyamai, merasa paling pandai, itu adalah perilaku setan, tidak pantas kau
dekati.
15.
Sikakna di kaya asu,
yen wong kang mangkono ugi, dahwen apan nora layak, yen sira sandhinga linggih,
nora wurung katularan, becik singkirana ugi.
Jika
kau temui orang seperti itu, usirlah seperi kau menghalau anjing, dia tak patut
kau dekati apalagi menemaninya duduk, niscaya kau akan ketularan, lebih baik
hindarilah.
16.
Poma-poma
wekasingsun, mring kang maca layang iki, lair batin den estokna, saunine layang
iki, lan den bekti mring wong tuwa, ing lair praptaning batin.
Bagi
ayang membaca surat ini, perhatikan dengan sungguh-sungguh nasihatku ini,
patuhilah secara lahir dan batin, laksnakan apa yang tertulis dalam surat ini,
dan berbaktilah terhadap orang tua, lahir dan batin.
C. Watak Tembang Kinanthi
Watake seneng, tresna asih, mitutura, nuladani, mula
lumrahe kanggo menehi pitutur lan crita kang nalekane rasa tresna asih
Dikanthi-kanthi
(diarahkan dan dibimbing) agar menjadi manusia sejati. Yang selalu menjaga bumi
pertiwi. Pupuh kinanthi dalam serat wedhatama mengandung isi ajaran-ajaran
tentang :
1. Mempertajam perasaan / kepekaan
perasaan agar menyingkirkan hawa nafsu supaya menjadi manusia yang berbudi
luhur dengan cara bersemedi / bersepi-sepi dari keramaian agar mendapat
ketenangan hati dan jiwa.
2. Agar selalu waspada untuk
selalu mengetahui penghalang dalam hidup ( mawas diri) dan selalu menghilangkan
keragu-raguan dalam hati supaya mantap dalam melangkah untuk berbuat kebaikan.3. Menghilangkan iri dengki, tidak berhati panas, tidak mengganggu orang lain, dan tidak melampiaskan hawa nafsu, namun hanya lah diam agar tenang.
Kok artinya di tulis warna kuning. Jadi gk kelihatan
BalasHapuswarna biru disini
HapusNama: rendi karomadhan
BalasHapusKelas: XII TKR 3
NO:25
Niku artine kok ditulis warna kuning nggeh dadose mboten ketingal
BalasHapusItu artinya kok ditulis warna kuning, jadi ngga keliatan :"((
BalasHapushttps://docs.google.com/document/d/1pOZ1q2T1hgYqREx9Nx9GgNa5FG9Jytw0rojtz_Uh-78/edit?usp=drivesdk
BalasHapusBiar kelihatan tulisan kuningnya
BalasHapusdi blok dulu tulisan nya biar kelihatan
Sebelumnya mohon maaf kepada penulis.
BalasHapusItu serat wulangreh kak. bukan wedhatama. Mohon maaf hanya mengoreki, maaf jika salah.